En fasadskylt är företagets ansikte utåt och därför är det viktigt att den är välgjord. Snygga skyltar ger ett professionellt intryck och visar upp ditt varumärke på bästa tänkbara sätt. Det kan därför vara en bra idé att tänka igenom vilken typ av fasadskyltning ditt företag behöver och hur den placeras bäst. Vi ger dig olika tips hur du bör tänka på.
Vad är en fasadskylt?
Du ser fasadskyltar på väg till jobbet, när du går till skolan eller när du ska ut och äta. Du tänker troligtvis inte ens på att de är där, eller vad de faktiskt gör för oss. Det är oftast det första kunden ser och det sista. Det är därför viktigt att en fasadskylt skapar rätt intryck. Det är inte enbart designen som påverkar utan även placering, material och ljus påverkar kunden.
Tips att tänka på
När du planerar er fasadskyltning är det några grundläggande frågor du bör ställa dig. Vad är ert varumärkes identitet och företagskultur? Vem vill du nå med er skyltning? Vilka budgetbegränsningar har du för skyltningen? Behövs bygglovsanmälan för er fasadskylt? Allt detta bör du ha svar på innan du sätter igång. En fasadskylt går sedan att utforma på en rad olika sätt gällande design och belysning beroende på just ditt företags behov, ert varumärke och byggnadens arkitektur och möjligheter. Stora skyltar likväl som små, belysta eller obelysta. Fasadskyltar tillverkas idag främst med LED-teknik som innebär maximal synlighet till lägsta energiförbrukning och inverkan på miljö samt lägsta pris. De mest använda skyltskivorna till fasadskyltar är sandwich- (dibond), aluminium- och plastskivor, men det finns också lösningar i trä, rostfritt stål, galvaniserat järn och glas. Många av materialen kan sedan ytbehandlas genom lackering, förkromning, polering eller anodisering, så de får önskat utseende och matchar just er grafiska identitet. Montering av fasadskyltar kan sedan ske på flera olika sätt. Helst ska inte monteringsbeslagen synas.