Tips och tricks

Ta hand om din kropp på ålderns höst

0

För dig som är äldre är det väldigt viktigt att ta hand om din kropp. Du bör göra det till en rutin att dagligen ta hand om den på olika sätt – annars finns risken att dina senare år i livet inte blir roliga. Nedan kommer några saker att tänka på för att du ska leva ett längre och sundare liv.

Ta hand om din sömn

Sömnen är otroligt viktig för att din kropp ska må bra. Även om du inte har någon partner längre – se till att inte glömma att ta hand och vårda din kropp om nätterna – alltså köp en bra säng att sova i. Om du sover själv behöver du självfallet en mindre säng. Sängar i 120×200 centimeter är då ett alternativ.

En säng för dig som sover själv

En säng med denna bredden räcker gott och väl för dig som sover ensam. Den är också tillräckligt stor för att du ska kunna sova tillsammans med ett mysigt barnbarn. Att köpa sängar i 120×200 centimeter är det bästa valet för dig som sover ensam och endast behöver en singelsäng. En säng i denna storleken räcker gott och väl och tar inte stor plats i rummet.

Benskörhet – vanligt problem hos äldre kvinnor

Om du är kvinna, vänta inte tills klimakteriet hantera problem med benskörhet. Dina ben blir svagare minst 10 år innan du når klimakteriet. Få därför i dig tillräckligt med kalcium och vitamin D varje dag. Rökning är också en orsak till benskörhet vilket du tidigt bör sluta med.

Regelbunden träning minskar också risken för benskörhet. När du når åldern för klimakteriet bör du diskutera strategier för ett sundare leverne med en läkare.

Män lider också av benskörhet – fast senare

Du som är man, du är inte immun mot benskörhet. Risken för benskörhet hos män ökar visserligen långsammare än hos kvinnor. Fast vid åldern 70 till 80 år visar studier att risken är densamma hos båda könen.

En global målgrupp kräver ett lokalt språk

Previous article

Vilken typ av skrivare behöver du?

Next article

You may also like